5 gode råd til den digitale aflevering

Digital aflevering af drifts- og vedligeholdelsesmateriale (D&V) er et krav til offentlige bygherrer.

undefined
Illustration: EMJ-Atcon Greenland og SWECO Danmark 

I Leif Hansen Bygherrerådgivning ser vi ofte, at den digitale aflevering ikke resulterer i et koordineret og forståeligt materiale til driften. Det er imidlertid et gammelt problem, som ikke er blevet bedre af at blive digitaliseret. Men det kan der gøres noget ved! Herunder giver vi vores 5 bedste råd til den digitale aflevering:

  1. Kend og konkretiser krav. Som bygherre skal du kende driftens krav til D&V-materiale inden udbuddet, og du skal kunne konkretisere kravene for bygningsdele og tekniske installationer. Ellers er det umuligt for tilbudsgiver at prissætte opgaven. Et godt eksempel på konkrete krav er Almennets IKT-specifikationer, bilag A. Det indeholder detaljerede bygningsdelskort med de informationer, som er nødvendige for at drive et boligbyggeri. Link: IKT i Byggeri og drift

  2. Tag ikke det hele med. D&V-materiale og ”Som Udført”-materiale er to forskellige ting. ”Som udført”-materialet er dokumentation for hele byggesagen og skal bruges ved eventuelle tvister og ved fremtidige ombygninger. D&V-materiale er kun det, der er nødvendigt for at drive bygningen eller anlægget.

  3. Prioriter ud fra behov. Husk på, at vedligeholdelse af det digitale D&V-materiale også er en driftsopgave, som kræver ressourcer. Det er derfor nødvendigt at prioritere og kun medtage de informationer, der realistisk set er ressourcer til at vedligeholde. Det betyder ikke, at BIM-modeller (Building Information Modelling) skal udelades, men der skal foretages klare prioriteringer ud fra driftens behov. Driftsfolk kan sagtens have behov for avanceret digitalisering, fx BIM koblet med BAS (Building Automation Systems) og GTIN-koder (stregkoder).

  4. Hvem ejer jeres data? God software er afgørende for, at driftsherrer kan løse opgaverne indenfor drift og vedligeholdelse - også kaldet Facilities Management (FM). Når I vælger software, er det vigtigste spørgsmål, om I har mulighed for at tage jeres data med videre, når I på et tidspunkt skal skifte til et andet system. Hvis ikke I har en exitstrategi, ejer I ikke jeres egne data.

  5. Vær opmærksom på dobbeltarbejde. D&V-materiale har mange overlap til entreprenørens kvalitetssikring, mangelregistrering og det materiale, der indgår i bæredygtighedscertificeringer. Den bygherre, der først får knækket koden til at reducere dette dobbeltarbejde, fortjener en medalje! Man sparer dog tid, hvis informationerne i det mindste kan genbruges. Se tjekliste til digitale krav fra Bygherreforeningen.
    Link til Bygherreforeningen: Kvalitetssikring, mangler og digital aflevering


Kontakt vores specialister i digital aflevering, hvis du vil vide mere:

Poul Henrik Due, Chefkonsulent, 5455 9284, dues@leifhansenbyg.dk
Sara Asmussen, Bygherrerådgiver, BIM Specialist 2627 4963, sas@lhb.gl